Podmalowania i obrazy wielowarstwowe

Podmalowania plakat_4_ A3„Podmalówka jest etapem przygotowawczym, który pozwala na ustalenie stosunków form, światłocieni, przestrzeni i barw, na sprawdzenie poprawności rysunku, a także ułatwia wykończenie malowidła.” (Władysław Ślesiński)

„Cały podmalunek był nastawiony na trzy stopnie: ton jasny, półton, ton głęboki. (…) Laserować skutecznie można tylko na gruncie dużo jaśniejszym, ponieważ laserunek zawsze przyciemnia, a farba laserunkowa zyskuje znaczenie tylko na jasnym podłożu (por. malarstwo akwarelowe). (…) Osobliwe efekty, nieosiągalne w malowaniu alla prima, powstawały tu przez współdziałania barw podmalunku i warstw malarskich.” (Max Doerner)

Zakład Kształcenia Artystycznego Instytutu Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa na Wydziale Sztuk Pięknych UMK

Uczestnicy wystawy:

Ewa Bińczyk,  Magdalena Chomiak, Jacek Gramatyka, Mirosława Rochecka, Michał Träger, Alicja Wieczorek

http://www.toruntv.pl/movie/show?id=11371

.

DSCN8449 DSCN8458 DSCN8459 DSCN8462

PLENER GRĘBOCIN

plakat grebocin4

Wystawa jest podsumowaniem pleneru, który odbył się w Grębocinie na przełomie maja i czerwca 2016 roku. W wydarzeniu udział wzięli studenci I roku Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki z pracowni malarstwa prof. Mirosławy Rocheckiej na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu oraz członkowie Grupy Pinata. Wystawa prezentuje prace wykonane w różnych technikach, przede wszystkim malarskich. Pojawią się również rysunki, grafiki oraz fotografie.

.Uczestnicy wystawy:

Dorota Czerko, Katarzyna Dróżdż, Daria Agnieszka Maciąg, Katarzyna Makarewicz, Grzegorz Wawrzyńczak, Katarzyna Wendland, Alicja Wieczorek, Emilia Wiśniewska

 

Wernisaż: 14 listopada o godz 15:00

Czas trwania wystawy: 14-28 listopada o godz. 15:00

Miejsce: Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie, ul Szkolna 31.

 

Organizacja wystawy: Alicja Wieczorek i Katarzyna Wendland

WONDERLAND

wystawa z Grzegorzem Wawrzyńczakiem

„I’m not crazy. My reality is just different from yours.”- Lewis Carrol „Alicja w Krainie Czarów”

 

Wernisaż: 25 października 2016, godz.18:00

Czas trwania wystawy: 25.10 – 14.11.2016

Miejsce: Galeria ZPAP, ul. Ducha św 8, Toruń

.

dsc00894 dsc00875net

dsc_00171net  dsc_00191net

dsc_00111net  dscn9732net2

Ulica Themersonów 3

Konkurs nawiązuje do organizowanego w Płocku od 2010 roku kilkudniowego Festiwalu Themersonów. Jest to impreza prezentująca sylwetki i twórczość urodzonego w Płocku poety, powieściopisarza, filmowca Stefana Themersona i jego żony Franciszki. W 2014 r. po raz pierwszy Płocka Galeria Sztuki zorganizowała konkurs plastyczny nawiązujący do twórczości tych wybitnych artystów – „Ulica Themersonów”. W tym roku zapraszamy do uczestnictwa w jego III odsłonie. Regulamin i karta zgłoszeniowa Konkursu, nad którym honorowy patronat objął prezydent Płocka Andrzej Nowakowski, znajdują się na stronie internetowej Płockiej Galerii Sztuki www.plockagaleria.pl w zakładce edukacja/konkursy. Patronem medialnym konkursu jest Fundacja promocji sztuki „Niezła sztuka”.

Pochodzący z Płocka Stefan i jego żona Franciszka Themersonowie w swojej sztuce poszukiwali nowych form wypowiedzi artystycznej. Franciszka malowała i ilustrowała książki, projektowała scenografie i kostium. Jej mąż tworzył literaturę w trzech językach, zaprojektował stół trickowy, napisał operę. Themersonowie wspólnie zajmowali się fotografią i filmem, realizując kilka filmów eksperymentalnych. Stworzyli oficynę wydawniczą Gaberbocchus Press (1948–1979), założyli Common Room – miejsca spotkań intelektualistów, artystów i naukowców (1957–1959. Należeli do grona najbardziej wszechstronnych twórców awangardowych.

..

03-alicja-wieczorek_-wchodzenie-po-schodach-wedlug-cortazara

 

Opinia jury- „(…)Trzecia nagroda została przyznana rysunkowi Alicji Wieczorek „Wchodzenie po schodach według Cortazara” za udane włączenie się w themersonowskie poczucie humoru i za bezpretensjonalne nawiązanie do stylu ilustracji. Sugerowane w tytule wyobrażenie o nigdy niepowstałych themersonowskich ilustracjach do prozy Julio Cortazara wydaje się interesującym sposobem propagowania tradycji Common Room Themersonów i imaginacyjnego miejsca, w którym każdy może spotkać każdego.”

.

.

 

 .

.dscn9523netdscn9600net

dscn9629netdscn9648net

POLYGONUM 4

Wystawa sztuki twórców województwa Kujawsko-Pomorskiego.

 

1 Pantone.cdrKonkurs POLYGONUM adresowany jest do artystów zamieszkałych bądź realizujących swoje artystyczne projekty na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. W konkursie mogą wziąć udział artyści profesjonalni tj. absolwenci wyższych uczelni artystycznych, członkowie Związku Polskich Artystów Plastyków, Związku Artystów Rzeźbiarzy, ZPAP Polska Sztuka Użytkowa i innych związków twórczych. Konkurs POLYGONUM odbędzie się w dwóch etapach: kwalifikacyjnym i klasyfikacyjnym. Prace zakwalifikowane będą brały udział w wystawie pokonkursowej. Kwalifikowane i klasyfikowane będą prace powstałe w latach 2013 – 2016 obejmujące cały zakres sztuk wizualnych /od tradycyjnych technik wypowiedzi artystycznej po nowe media, fotografie i dokumentacje performance i instalacji artystycznej/.

.

dscn9384netdscn9395net

„Pamiętnik VII. Aquatrius” tech: sprej, akryl i tusz na płótnie, 2016

.

Pod nazwą „Pamiętnik” kryje się projekt malarski zapoczątkowany w lutym 2013 roku. Prace składają się z wielu mniejszych płócien powiązanych ze sobą formatem i kolorystyką. Każdy element jest równie ważny i opowiada inną historię. Cykl rozrasta się z biegiem czasu, a obrazy zmieniają się wraz z autorką. Realizacje stanowią bardzo osobisty, malarski brudnopis. Dzięki nietypowej konstrukcji obrazów- każdy składa się z kilkudziesięciu mniejszych płócien- możemy zaobserwować proces twórczy. Poszczególne elementy, szkice malarskie, urywki wspomnień, mimo swoich indywidualnych cech tworzą całość. Skupienie się na pojedynczych elementach i zarazem zapoznanie z całością daje co najmniej dwa różne sposoby odbioru pracy. Widz może doszukiwać się również kontekstów między konkretnymi elementami, odkrywając w ten sposób mapę wspomnień i refleksji autorki, sugerując się skojarzeniami wynikającymi z jego wrażliwości i własnych doświadczeń.

.

  dscn9400net dscn9433net

dscn9444net dscn9452net


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GRA W OBRAZY

unnamed-gapwystawa indywidualna

.

Wernisaż: 8 lipca 2016 o godz.18:00

Czas trwania wystawy: 8 lipca- 31 sierpnia 2016

Miejsce: Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy

 

Artykuł na temat wydarzenia: Bydgoski Informator Kulturalny- https://issuu.com/bik_/docs/bik_2016-07-issuu

 

13645178_1060904150664023_8388419975041548341_n 13654148_1060908297330275_792596406654732532_n 13669686_1060909810663457_2562669248623308272_n 13680626_1060910963996675_164561120530756721_n 13690682_1060913840663054_3829632927786425342_n 13700084_1060904167330688_7002025348995503463_n

fotografie autorstwa Zuzi Straszewskiej

Nie sposób skuteczniej zainteresować widza, niż proces percepcji uczynić formą zabawy.
Puzzle, kieszonkowe „przesuwanki”, logiczne łamigłówki – takie skojarzenia przywodzą na myśl prace Alicji Wieczorek. I nie jest to przypadek. Malarka świadomie nadaje swoim obrazom kształt i charakter wizualnej gry. A gra jest w dodatku wciągająca przez niejednoznaczny wyraz, wyłaniających się z tej układanki przedstawień – form niby abstrakcyjnych, lecz nie pozbawionych realistycznych sugestii. Na przykład raz można dostrzec w nich coś na kształt roślin, organicznych struktur czy tajemniczych stworzeń, a w innym układzie przypominają fragmenty pejzażu lub serię satelitarnych zdjęć .
Cykl Gra w obrazy Alicji Wieczorek to siedem prac, złożonych z dwudziestu osobnych modułów. Wiąże je spójna tonacja barw i nieoczywisty, surrealistyczny zamysł, jednak poszczególne fragmenty można układać i „czytać” dowolnie, według wybranej przez siebie konfiguracji. Interaktywność tej pracy podkreśla replika jednego z obrazów, którą widz może sam aranżować oraz porównywać z oryginałem. A to fizyczne angażowanie w proces twórczy pogłębia odbiór dzieła. Wzmaga skupienie zarówno na całości ,jak i na szczegółach, a także na samym malarskim języku. Ta szczególna forma odbioru prac burzy percepcyjne schematy.
Obrazy Alicji Wieczorek działają na wyobraźnię nie tylko ze względu na swój interaktywny charakter. Prace te intrygują malarską fakturą, uzyskaną przez oryginalną transpozycje materii rzeczywistych, tych sztucznych i naturalnych. Wyjęte z pierwotnego kontekstu stanowią jednak tworzywo dla form zgoła odległych od swego pierwowzoru – dla tworów podświadomości, fantazji i intuicyjnych wyobrażeń.
Alicja Wieczorek podkreśla, że inspiracją do namalowania Gry w obrazy była narracja Gry w Klasy Julia Cortaza – „powieści – układanki”, której odbiór zależy od kolejności czytania poszczególnych rozdziałów. Artystka z pewnością zgodziłaby się też z Mariem Vargas Llosem, który pisał, że „dzięki Grze w klasy zrozumieliśmy, że pisanie jest jedną z najgenialniejszych rozrywek, że badanie tajemnic świata i języka może być zabawą”.

-Justyna Gongała

PRZESTRZEŃ ZILUSTROWANA

.

wystawa z Katarzyną Wendland (http://katarzyna-wendland.com/)

Przestrzeń w sztuce, którą ogranicza wyłącznie wyobraźnia artysty, jest to obszar twórczy- metafizyczny, iluzyjny i emocjonalny, wewnętrzna, osobista droga. Przestrzeń może być zarówno rozumiana jako pole działania artysty, jak i zasięg oddziaływania jego sztuki. Tym razem przestrzeń dotyczy szeroko rozumianej ilustracji, która niezależnie od tematyki stanowi zapis osobistych przeżyć, emocji, przemyśleń, zrealizowanych za pomocą różnorodnych technik graficznych, rysunkowych i malarskich. Zilustrować można wszystko i za pomocą każdego dostępnego medium. Wystawa pokazuje będzie szerokie spojrzenie na ilustrację i daje wrażenie różnorodności i nieograniczoności w kontekście przestrzeni sztuki,a także podkreśla wielokierunkowość poszukiwań artystek. Umieszczenie współczesnych prac w średniowiecznej przestrzeni gotyckiego kościoła, w którym mieści się obecnie Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa, zestawienie obiektów artystycznych z zabytkowym wyposażeniem wnętrza tworzy ciekawą kombinację, w której przestrzeń wystawiennicza integruje się i dopełnia z elementami ekspozycji, .

 

Wernisaż- 23 października 2015, godz 16:00, Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie

Czas trwania wystawy- 23 października- 8 listopada 2015

.

DSC01175a

DSC01209[1]a SONY DSC SONY DSC